„Psychoedukacja grupowa w schizofrenii i zaburzeniach schizoafektywnych” bazuje pod względem merytorycznym na koncepcji radzenia sobie z podatnością na stres, która w ciągu ostatnich
trzech dekad ugruntowała się na całym świecie jako metateoria o znacznej mocy integracyjnej i dużym znaczeniu praktycznym.
Pierwsza część książki przedstawia teoretyczne założenia i cele psychoedukacji grupowej oraz precyzuje praktyczne uwarunkowania jej przeprowadzania.
Kolejne części szczegółowo opisują poszczególne sesje zajęć, skupiajac się na roli terapeutów i oczekiwań względem pacjentów.
Książka jest zatem narzędziem pracy, które powinno wspierać zorientowaną na partnerstwo współpracę pacjentów i specjalistów w dziedzinie psychiatrii.
Założenia programu psychoterapii PEGASUS opisanego w podręczniku to:
– wspieranie zrozumienia oraz subiektywną integrację doświadczenia choroby i samooceny,
– redukowanie lęku i niepewności oraz wspieranie pozytywnej samooceny,
– wspieranie odpowiedzialności i niezależności w obchodzeniu się z indywidualną wrażliwością,
– wzmocnienie aktywnego pokonywania choroby oraz współodpowiedzialności za leczenie,
– dostosowanie dostępnych informacji po stronie pacjentów jak i specjalistów oraz wspieranie partnerskiej
współpracy według motto: „negocjowanie zamiast leczenia”.
Na płycie CD-ROM znajdują się gotowe materiały do wykorzystania w pracy z pacjentami.
SPIS TREŚCI
Przedmowa
Teoretyczne podstawy programu PEGASUS
Cele programu PEGASUS
Psychoedukacja jako forma kształcenia dorosłych
Struktura podręcznika
Realizacja w praktyce
Ramy czasowe i przestrzenne
Postępowanie metodyczne i dydaktyczne
Wymagania względem uczestników i moderatorów
Miejsce realizacji programu
Podział poszczególnych sesji
Posługiwanie się podręcznikiem
SESJA 1
Zapoznanie się grupy, cele i treści,
reguły pracy w grupie, dotychczasowa wiedza uczestników
CZĘŚĆ I. OPRACOWANIE MODELU ZABURZEŃ
SESJA 2
Pojęcie schizofrenii, objawy choroby,
koncepcja podatności, model trójfazowy schizofrenii
SESJA 3
Możliwe czynniki podatności na schizofrenię
SESJA 4
Rozwój ostrych psychoz schizofrenicznych
SESJA 5
Doświadczenie ostrej psychozy
SESJA 6
Stres, odporność, przeciążenie
SESJA 7
Przebieg i wychodzenie z psychozy schizofrenicznej
CZĘŚĆ II. NAJWAŻNIEJSZE METODY LECZENIA
SESJA 8
Leki przeciwpsychotyczne i ich działanie
SESJA 9
Działania niepożądane i radzenie sobie z nimi. Ryzyko wystąpienia późniejszych powikłań leczenia
SESJA 10
Współodpowiedzialność pacjentów, współpraca z lekarzem
SESJA 11
Sesje psychoterapeutyczne i możliwości leczenia
CZĘŚĆ III. ZAPOBIEGANIE NAWROTOM I ZARZĄDZANIE ANTYKRYZYSOWE
SESJA 12
Indywidualne objawy zwiastunowe oraz możliwości reakcji
SESJA 13
Stopniowy plan pokonywania kryzysu
SESJA 14
Indywidualny plan antykryzysowy i zakończenie prac grupy
BIBLIOGRAFIA